TAGS
Powrót na stronę główną











Kliknij aby wejść

Stronka istnieje od: 20.03.2007



lokalizator internetowy

Stanowisko na pociągi dowodzenia III Rzeszy w Konewce i Jeleniu

       Konewka - jeden z najdłuższych schronów, jakie zbudowano w czasie drugiej wojny światowej. Przeznaczony był do ukrywania pociągów liczących 10-14 wagonów. Jest to 380 metrów żelbetonu podzielonego na 17 części połączonych dylatacją. Ostrołukowaty kształt miał za zadanie rykoszetowanie spadających na niego bomb. Przeznaczenie bunkra nie jest jednak do końca wyjaśnione. Wiadomo jedynie, że miał to być jeden z 3 centrów dowodzenia III Rzeszy obok Gierłoży ( http://latawce.netstrefa.pl/gierloz.htm ) i podobnych bunkrów kolejowych w kompleksie Cieszyna-Stępina i Strzyżów( http://latawce.netstrefa.pl/bunkierstrzyzow.htm ). Były one budowane na potrzeby istniejącego już wówczas planu ataku na Związek Radziecki - nadzór dowództwa nad działaniami wojennymi jak najbliżej linii frontu był jednym z założeń Hitlera.
          Duży postęp w działaniach wojennych i szybkie przedostawanie się wojsk niemieckich w głąb Związku Radzieckiego sprawiły, że budynki na niewiele się przydały. Prawdopodobnie dowództwo III Rzeszy wraz z Hitlerem nigdy tu się nie pojawiło.
         Obok znajdują się także schrony techniczne udostępnione również do zwiedzania w których znajdowała się stacja uzdatniania wody, zbiornik paliwa oraz schrony kompleksu energetycznego. We wnętrzu głównego budynku zrobiono całkiem przyjemną do oglądania wystawę przedmiotów znalezionych i związanych z okolicą.
          Ciekawostką tego miejsca są również dziwne pierścienie które pojawiają się na zdjęciach miejsc zaciemnionych. Nam również udało się to uchwycić, wystarczy do tego odrobina szczęścia.
          Dojazd nie należy do najłatwiejszych. W Spale, jadąc od Tomaszowa Maz. należy skręcić w lewo tuż za ładnym kościółkiem w zakopiańskim stylu. Po przeciwnej stronie mamy odkryty basen. Tą drogą cały czas prosto. W pewnym momencie droga ma nawierzchnię bazaltową. Uwaga z ostrzejszą jazdą w czasie deszczu lub po nim!!!
Poza tym miejcie świadomość, że jest to nawierzchnia, która dotrwała do chwili obecnej w tak doskonałym stanie od lat 30-tych XX wieku !! Po dojechaniu do skrzyżowania (w lewo na Glinnik) dalej na wprost. Na słupie jest drogowskaz "Bunkier w Konewce". Jakieś 0,5 km dalej skre w prawo, mostek, w prawo i kilkadziesiąt metrów dalej skręt w prawo (tu też jest na drzewie drogowskaz) i przed Wami tylko ok. O,5 km. Droga kończy się przed bramą wejsćiową na teren bunkrów. Dziki parking po prawej przeznaczony jest dla autobusów, osobowe i motory wjężdżąją na parking po lewej stronie za bramą. Jak jesteście grupą, to po uprzednim kontakcie z opiekunem tego bunkra przygotują Wam grila (oczywiście na Wasz koszt).



         Bunkier w Jeleniu wraz z pomieszczeniami technicznymi wchodził w skład kompleksu wraz z wyżej opisaną Konewką. Jest jednak nieco krótszy - 355 metrów o nieco łukowatym kształcie.
         Wstęp do niego jest bezpłatny a budynki pozostawione bez opieki znacznie bardziej zniszczone. Dojazd jeszcze trudniejszy: Z Konewki trzeba jechać przez miejscowość Spała do miejscowości Jeleń (mała miejscowość nie na każdej mapie zaznaczona). Tam trzeba PRZED! przejazdem kolejowym skręcić w las w pierwszą w prawo zaniedbaną UTWARDZONĄ drogę ( droga idzie bezpośrednio w las - droga w prawo piaskowa tuż przed linią torów kolejowych nie prowadzi do schronów!). Ok. 300 metrów i po prawej zobaczymy obiekt kolejowy. Schrony techniczne: hydrofornia, elektrownia i kotłownia znajdują się zaraz za nim.


Bunkier w Konewce


Bunkier w Jeleniu